Dlaczego tak ważne jest, by dziecko słyszało

Rozwój dziecka zaczyna się od chwili narodzin. Dlatego im wcześniej wykryje się ubytek słuchu u dziecka i zacznie działać, tym lepiej. Twoje wsparcie oraz najlepsze aparaty słuchowe, narzędzia i techniki mogą zapewnić dziecku lepszą przyszłość.

Jak ważny jest dźwięk

Mowy uczymy się, rejestrując dźwięki. Dziecko odbiera słowa, które słyszy w swoim otoczeniu. Jednakże nie tylko rozwój języka zależy od zdolności dziecka do słyszenia. Słyszenie wpływa także na naukę czytania i pisania oraz w znacznym stopniu decyduje o rozwoju umiejętności społecznych.

Aby nauczyć się mówić, dziecko musi wyraźnie słyszeć innych, a także siebie. W przypadku dzieci z ubytkiem słuchem rozwój mowy jest często opóźniony. Na kolejnych etapach swojego życia - od niemowlęcia, przez wiek szkolny, po okres nastoletni - dziecko niedosłyszące staje przed kolejnymi wyzwaniami. Ubytek słuchu będzie wpływał na jego życie w inny sposób, kiedy wyjdzie z bezpiecznego domu i znajdzie się samo w wymagającym środowisku - w klasie szkolnej, na zajęciach sportowych, w czasie wypoczynku.

Nie tylko moc, ale i jakość dźwięku

Choć przyczyna ubytku słuchu ma miejsce w początkowym odcinku drogi słuchowej - w uszach, to prawdziwe skutki są zauważalne w mózgu. To mózg nadaje znaczenie dźwiękom, dlatego musi być stymulowany, aby odpowiednio się rozwijał. Uszy odbierają dźwięki i przesyłają je do mózgu, który je przetwarza, by nadać im znaczenie. 

Aparaty słuchowe firmy Oticon z wyjątkową techniką BrainHearing™ koncentrują się na zapewnienie mózgowi dziecka możliwie najczystszego dźwięku, aby słyszało jak najlepiej.

Aparaty słuchowe z techniką BrainHearing™– wsparcie rozwoju u dziecka

Mózg dziecka rozwija się z wiekiem

Wielu rodziców wierzy, że aparaty słuchowe przywrócą słuch dziecka. Nie jest to, niestety, możliwe. Aparaty mogą jednak pomóc poprawić jakość życia i są niezbędne, by dziecko się uczyło i rozwijało. Dzięki dzisiejszym rozwiązaniom technicznym dzieci mogą korzystać z aparatów słuchowych już w ciągu kilku pierwszych - kluczowych - tygodni lub miesięcy po urodzeniu.

Uczymy się przez całe życie. Od chwili narodzin obserwujemy i naśladujemy rodziców naszych rodziców, innych krewnych, przyjaciół. Potem idziemy do szkoły, podejmujemy pracę - żyjemy aktywnie i ...nadal się uczymy. Dziecko niedosłyszące może prowadzić pełne, produktywne życie - tak jak jego dobrze słyszący rówieśnicy. Potrzebuje tylko dodatkowego wsparcia.

Pierwszy krok do używania aparatów słuchowych
Aby dziecko w pełni rozwinęło bogaty język werbalny, musi być w stanie "dostroić się" do wszystkich dźwięków mowy, które słyszy. Możliwość słyszenia jak największej liczby dźwięków przez cały dzień jest niezwykle ważna. Tak, jak my potrzebujemy światła, aby swobodnie się poruszać, rozumieć to, co się wokół nas dzieje i cieszyć się otaczającym światem, tak dziecko potrzebuje aparatów słuchowych, które pomagają w jak najpełniejszym odbiorze otoczenia i wspomagają rozwój języka. 

Wspieranie rozwoju ważnych struktur mózgu
Nawet dziecko z głębokim niedosłuchem może czerpać korzyści z aparatów słuchowych, ponieważ wzmocnione dźwięki umożliwiają stymulację i wspierają rozwój ośrodków słuchu w mózgu. Te obszary mózgu i połączenia między nimi rozwijają się najlepiej, gdy dziecko jest małe. Jest to ważne dla rozwoju słownictwa dziecka; w wielu przypadkach między pierwszym a drugim rokiem życia zasób słów dziecka zwiększa się czterokrotnie. Dlatego tak istotne jest jak najwcześniejsze dopasowanie aparatów słuchowych.

Wyraźna komunikacja

Dziecko niedosłyszące musi znajdować się blisko osoby mówiącej, żeby ją dobrze słyszeć. Możesz wspierać dziecko w codziennych sytuacjach i pomagać mu lepiej rozumieć i rozwijać mowę, pamiętając o kilku prostych zasadach.

Do komunikowania się wykorzystujemy nie tylko mowę - używamy rąk, mowy ciała, wyrazu twarzy. Słuchanie innych wymaga od dziecka wiele wysiłku, więc upewnij się, że komunikujesz się bardzo wyraźnie i pamiętaj o trzech podstawowych zasadach. Wskazówki dotyczące komunikacji możesz też przekazać dziecku. Z pomocą nauczyciela dziecko może również wykorzystywać je także je w szkole, aby samemu zadbać o swoje interesy.

  • Rozmawiaj z dzieckiem twarzą w twarz 

    Zawsze zwracaj się twarzą do dziecka, gdy mówisz. W dobrze oświetlonym miejscu, dziecku łatwiej jest obserwować wyraz Twojej twarzy i czytać z ruchu warg. Gdy mówisz, nie opieraj twarzy na dłoni, ani nie trzymaj przed sobą gazety.  

  • Mów wyraźnie

    Mów wyraźnie, w normalnym tempie i pamiętaj, że nie ma musisz podnosić głosu. Jeżeli dziecko nie rozumie, spróbuj użyć innych słów, zamiast powtarzać to samo.

  • Unikaj hałasu

    Staraj się unikać hałasów otoczenia w czasie rozmowy z dzieckiem. Wyłącz telewizor i zamknij okna, by stłumić hałas ruchu ulicznego. Przysuń się do dziecka, aby lepiej było słychać Twój głos albo znajdź spokojniejsze miejsce do rozmowy.

Inne sposoby komunikacji

W niektórych przypadkach dobrze jest skontaktować się z logopedą lub nauczyć się innych metod komunikacji - czytania z ruchu warg, wyraźnego mówienia i fonogestów czy języka migowego. Przeczytaj więcej o tych metodach w zakładce  Pomoc.

  • Niemowlęta i małe dzieci (0-3 lat)

    Jeżeli dziecko ma ubytek słuchu, jego zdolność do opanowania mowy, zależy od właściwej opieki od samego początku.

  • Dzieci w wieku przedszkolnym (3-6 lat)

    Rozwój umiejętności społecznych może być dla dziecka niedosłyszącego wyzwaniem, zwłaszcza w głośnym otoczeniu - w przedszkolu czy na placu zabaw.

  • Dzieci w wieku szkolnym (6-12 lat)

    Klasa to bardzo wymagające środowisko akustyczne. Dowiedz się, w jaki sposób możesz pomóc dziecku.

  • Nastolatki i dorośli (12+)

    Informacje o rozwiązaniach dla nastolatków i młodych osób wkraczających w dorosłe życie oraz o tym, jak rodzice mogą pomóc.