Jak radzić sobie

Różnorodność środowiska pracy, stanowisk oraz stawianych wymagań jest niezwykle duża. Na szczęście, dobre aparaty słuchowe są w stanie zaradzić większości problemom, jakie może mieć osoba z ubytkiem słuchu w pracy. Poniższe wskazówki mogą ułatwić Ci funkcjonowanie w określonych sytuacjach.


Czy będziesz potrzebować pomocy Twoich współpracowników?

To zależy od stopnia ubytku słuchu i wpływu jaki ma on na wykonywaną przez Ciebie pracę. Oceń realnie sytuację, by poinformować tyle osób, byś czuł się z tym komfortowo.

Pamiętaj, że to Ty jesteś tą osobą, która powinna jasno określić, w jakim zakresie potrzebuje pomocy. Ludzie często nie wiedzą jak pomóc osobom z ubytkiem słuchu, dlatego tak ważne jest, abyś w miły i przyjazny sposób określił swoje potrzeby. 

Mów otwarcie i jak najczęściej 

Audioprotetycy wiedzą, że nie ma jednego prostego rozwiązania, które mogłoby być mieć zastosowanie dla wszystkich osób
z niedosłuchem.

Dopóki nie poinformujemy o swoich potrzebach innych osób, nie będą one w stanie nam pomóc. Nastaw się pozytywnie, nie zamartwiaj się. Informując o swoim problemie, jasno stawiasz sytuację i ludzie będą przykładać większą uwagę do tego, byś wszystko rozumiał.

  • Jeśli ktoś mówi za szybko, poproś go, by zwolnił

  • Kiedy poznajesz nowych ludzi, możesz od razu powiedzieć im o swoim niedosłuchu i wyjaśnić jak mogą Ci pomóc 

  • Czasem będziesz musiał przypominać niektórym osobom, aby w czasie rozmowy były zwrócone w Twoją stronę i mówiły głośno 

Zanim porozmawiasz
z pracodawcą,
dowiedz się więcej 

Twój pracodawca prawdopodobnie będzie niewiele wiedział na temat niedosłuchu, nie pozostań bierny.

Zapoznaj się ze swoimi prawami i potrzebami, a następnie  w rzeczowy sposób poinformuj pracodawcę, jak może Ci pomóc. Znajdź w swojej okolicy instytucje zajmujące się wsparciem osób z niedosłuchem. Mogą one udzielić Ci potrzebnych informacji. 

  • Przygotuj materiały dla swojego pracodawcy: wydrukuj je, lub prześlij drogą elektroniczną 

  • Zapoznaj się z rządowymi programami, regulacjami oraz innymi sposobami na uzyskanie pomocy (np. specjalne szkolenie dla Twoich współpracowników) 

  • Skonsultuj się ze swoim protetykiem słuchu i poproś o wszelkie materiały i wytyczne, które pozwolą Ci się lepiej przygotować 

Znajdź protetyka słuchu w Twojej okolicy

Skontaktuj się z osobami, które mają ubytek słuchu

Dzielenie się doświadczeniami na temat niedosłuchu może być bardzo pomocne. Osoby z podobnymi doświadczeniami stanowią dla Ciebie istotne źródło przydatnych rad.

  • Twoi współpracownicy, którzy mają ubytek słuchu mogą pomóc Ci się przygotować i poinformować o wszelkich regulacjach wprowadzonych z myślą o Waszym problemie 

  • Skontaktuj się z osobami niedosłyszącymi w Twoim wieku, również tymi spoza pracy 

  • Odwiedź fora dyskusyjne i poszukaj grup wsparcia w Twojej okolicy

Problem ze zrozumieniem rozmów może prowadzić do uczucia izolacji i złego samopoczucia. Jeśli borykasz się z takimi trudnościami, skontaktuj się z protetykiem słuchu.

Bądź pozytywnie nastawiony i poczuj się dobrze w swojej pracy

Osoby z ubytkiem słuchu mogą odnosić wrażenie, że muszą pracować ciężej, aby się wykazać. Cierpi na tym pewność siebie i zaczynają się zastanawiać, czy są jeszcze w stanie pracować na równie wysokim poziomie jak dawniej. Odpowiedź brzmi: tak. Nadal jesteś tą samą osobą wraz z nabytymi umiejętnościami i doświadczeniem. Musisz jedynie dokonać kilku drobnych zmian. 

  • Znajdź miejsce pracy, w którym panuje cisza i dobra akustyka - aby to sprawdzić spróbuj klasnąć w dłonie i posłuchać echa 

  • W celu uniknięcia problemów ze zrozumieniem współpracowników zarezerwuj cichy pokój konferencyjny, w którym będziesz mógł z nimi porozmawiać 

  • Zadbaj o jak najbardziej odpowiadające Ci warunki w pracy, np. prowadź więcej rozmów twarzą w twarz, a nie przez telefon

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Musisz być świadomym niebezpieczeństw związanych z Twoim miejscem pracy. Czy istnieją dodatkowe czynniki, które powinieneś wziąć pod uwagę? Czy istnieje ryzyko, że wykonując pewne czynności nie usłyszysz ostrzeżeń? Czy usłyszysz alarmy? Być może powinieneś poprosić osobę, która w razie pożaru ostrzeże Cię przed niebezpieczeństwem.

  • Jeżeli czegoś nie usłyszałeś nie udawaj, że wszystko jest w porządku i poproś rozmówcę o powtórzenie - nieporozumienia mogą mieć poważne konsekwencje

  • Jeśli wyruszasz w podróż służbową, poinformuj obsługę hotelową, że jesteś osobą niedosłyszącą i w razie alarmu muszą Cię ostrzec

Użytkownicy aparatów słuchowych powinni upewnić się, że ich urządzenia są sprawne, a baterie odpowiednio naładowane, zwłaszcza jeśli pracują w niebezpiecznym środowisku.

Dowiedz się, jak sprawdzić baterię w aparacie słuchowym

Używanie telefonu i radia

Wielu osobom z ubytkiem słuchu, korzystanie z telefonu i radia sprawia trudność. 

Spróbuj korzystać z dostępnych alternatyw, takich jak wideokonferencje, poczta elektroniczna, czy komunikatory. Współczesne zdobycze techniki mogą znacząco zmniejszyć Twoje problemy. Rozważ korzystanie z aparatu słuchowego, który można podłączyć do pętli indukcyjnej przy pomocy cewki, lepszych głośników, słuchawek lub konwerterów mowy na tekst (ang. STTR). Ponadto:

  • Znajdź ciche pomieszczenie do prowadzenia rozmów telefonicznych 

  • Powiedz rozmówcy o Twoich problemach ze słuchem 

  • Nie przeciągaj rozmowy

  • Pod koniec rozmowy podsumuj najważniejsze informacje (dobra rada nie tylko dla niesłyszących)

Nowoczesne aparaty słuchowe, takie jak Oticon Opn, mogą łączyć się z Twoim telefonem za pomocą komunikacji Bluetooth zamieniając się w bezprzewodowy zestaw słuchawkowy. 

Dowiedz się jak połączyć Oticon Opn z Twoim telefonem

Dobrze przygotuj się do spotkań

Spotkania, szczególnie w liczniejszym gronie, mogą okazać się dużym wyzwaniem. Główny prowadzący może znajdować się daleko od Ciebie, a różne osoby będą nieraz mówić jednocześnie. Takie sytuacje nie muszą jednak stanowić problemu jeśli wcześniej podejmiesz pewne kroki. 

  • W miarę możliwości poproś o tekst prezentacji, która będzie wygłoszona

  • Zapoznaj się z porządkiem spotkania, aby dowiedzieć się czego będą dotyczyły rozmowy 

  • Organizuj spotkania przy jednym stole tak, abyś widział twarze wszystkich rozmówców 

  • Informuj współpracowników o swoich potrzebach, np. "Proszę, nie mówcie wszyscy na raz 

Użytkownicy aparatów słuchowych mogą korzystać z mikrofonu, który pozwala im słyszeć głos mówcy bezposrednio w aparacie słuchowym. 

Przygotuj się do spotkania rekrutacyjnego

Czy powinieneś powiedzieć potencjalnemu pracodawcy o swoim ubytku słuchu? Decyzja należy do Ciebie.

Niektórzy dzielą się tą informacją, inni nie - ale nikt tego nie wymaga. Jest to bardzo osobista decyzja, której podjęcie może zależeć od tego, w jakim stopniu Twój niedosłuch będzie wpływał na wykonywaną przez Ciebie pracę. 

Jedno jest pewne: nie musisz o tym w swoim liście motywacyjnym, ani CV. Na tym etapie rekrutacji jest to równie nieistotne jak noszenie okularów. Liczą się jedynie Twoje kwalifikacje.

Jeżeli używasz aparatu słuchowego upewnij się, że używasz nowych baterii.

  • Uprzedź rozmówcę przed przyjściem, jeżeli uznasz, że będziesz potrzebował wsparcia, w komunikowaniu się.

  • Przynieś ze sobą przydatne informacje na temat swojego ubytku słuchu, np. jakie warunki pracy i jakiego typu urządzenia mogłyby Ci ułatwić pracę.

  • Mówiąc o skutkach swojego niedosłuchu staraj się skupiać na pozytywach, np. "Rozmowy przez telefon sprawiają mi trudność, ale nie mam żadnego problemu z korzystaniem z video chatu".

  • Jeśli rozmowa kwalifikacyjna ma się odbyć telefonicznie, nie wahaj się poprosić o osobiste spotkanie.

  • Nie martw się i pamiętaj: nie jesteś jedyną osobą z ubytkiem słuchu szukającą pracy.

  • W jaki sposób słyszymy

    To mózg słyszy - nie uszy. Poznaj proces prawidłowego słyszenia.

  • Jak uzyskać pomoc?

    Co zrobić, jeśli podejrzewasz ubytek słuchu? Jak znaleźć odpowiednie rozwiązanie?

  • Główne rozwiązania techniczne

    Dowiedz się więcej o rozwiązaniach technicznych zastosowanych w aparatach słuchowych Oticon.

  • Znajdź protetyka słuchu

    Audioprotetyk zbada Twój słuch i doradzi odpowiednie postępowanie.