Jak problem ze słuchem może się stać życiowym problemem?

Czas czytania: 3 min.
20.06.21

Nowe badania naukowe pokazują, jak ubytek słuchu może wpływać na Twój mózg i co może prowadzić do różnych problemów w życiu.

 

Wiele osób myśli, że problemy ze słuchem to tylko drobna dokuczliwość: pominięte słowo raz na jakiś czas lub narzekanie na zbyt głośno grający telewizor. 

Jednak najnowsze badania pokazują, jak istotny jest słuch dla mózgu.

 

Zdrowy słuch pomaga Twojemu mózgowi:

1. utrzymać wysiłek związany ze słuchaniem na niskim poziomie,

2. zmniejszyć obciążenie,

3.uniknąć zmian w funkcjonowaniu,

4. uniknąć przyspieszonego spadku funkcji poznawczych,

5. uniknąć przyspieszonego kurczenia się.i

 

A to nie wszystko. Gdy przez brak odpowiedniego leczenia problemy ze słuchem wpływają na mózg, może to prowadzić do poważnych problemów w codziennym życiu.

Z drugiej strony dobre słyszenie – dzięki odpowiedniemu kompensowaniu ubytku słuchu – może pomóc uniknąć:

 

1. izolacji społecznej i depresji,

2. problemów z równowagą i urazów związanych z upadkami,

3. Alzheimera i demencji.ii

 

Brzmi to niezbyt dobrze. Ale dobra wiadomość jest taka, że jako eksperci w dziedzinie protetyki słuchu coraz lepiej rozumiemy relację między mózgiem i słyszeniem.

 

Nowe, niesamowite odkrycia dotyczące procesu słyszenia w mózgu

 

Słyszenie to tak naprawdę myślenie.

Uszy odbierają dźwięki, ale to mózg nadaje im znaczenie. Gdy spojrzymy na to w ten sposób, nic dziwnego, że ubytek słuchu wpływa na pracę mózgu. 

 

Jak działa słyszenie w mózgu

Gdy do ucha docierają dźwięki, są one przekształcane w informacje „zakodowane neuronowo”. Mózg potrzebuje tych informacji, dlatego jakość tego kodu jest kluczowa.

how-hearing-works

Mózg oczekuje, że kod neuronowy będzie zawierał informacje o wszystkich otaczających Cię dźwiękach (pełna scena dźwiękowa).

Odkrycie tego umożliwiło nam tworzenie aparatów słuchowych uwzględniających potrzeby mózgu. Aparatów, które dostarczają pełną scenę dźwiękową i wysokiej jakości kod neuronowy.

 

Dlaczego to tak ważne, że Twoje aparaty słuchowe wspierają mózg?

Udowodniono, że aparaty słuchowe „wspierające mózg” odciążają go i pomagają uniknąć wyżej wymienionych negatywnych konsekwencji.

 

Ale jak ubytek słuchu może prowadzić do tak poważnych problemów,
jak demencja lub problemy z równowagą?

 

Słuch to podstawowy zmysł, który, podobnie jak wzrok, ułatwia nam wykonywanie wielu czynności.

Jeśli nasz słuch nie działa tak jak powinien, różne czynności stają się trudniejsze. Mózg nie ma dostępu do informacji, których potrzebuje.

To może wywołać spiralę konsekwencji.

Na początku trudniej będzie rozumieć i śledzić rozmowy. Mózg musi wtedy ciężej pracować. To ogranicza zasoby mentalne potrzebne do innych czynności, takich jak zapamiętywanie tego, co ktoś powiedział. iii

Z czasem spotkania towarzyskie stają się męczące i stresujące. Ludzie coraz bardziej się izolują i wolą pozostać w domu, żeby uniknąć interakcji z innymi.iv

W ten sposób do ośrodka słuchu w mózgu dociera mniej bodźców. Ośrodek wzroku i inne zmysły będą musiały zrekompensować brakujące informacje. To może prowadzić do zmian w funkcjonowaniu mózgu.v

Jeśli mózg musi pracować wbrew naturalnej metodzie przetwarzania dźwięku, może to prowadzić do szybszego kurczenia się objętości mózgu.vi

Większe obciążenie poznawcze w połączeniu z brakiem bodźców i zmianami w funkcjonowaniu mózgu prowadzą do szybszego spadku funkcji poznawczych. vii

Rezultatem jest pięciokrotnie większe ryzyko demencji u osób ze znacznym do głębokiego ubytku słuchu, trzykrotnie większe u osób z umiarkowanym ubytkiem słuchu i dwukrotnie większe u osób z nieznacznym ubytkiem słuchu. viii

 

Zdrowy słuch to zdrowy mózg

 

Powyżej przedstawiliśmy możliwe skutki nieleczonego lub źle leczonego ubytku słuchu.

Wcale jednak nie muszą one wystąpić. Aby zmniejszyć to ryzyko, musisz dbać o swój słuch. 

Przeczytaj nasze 3 rady, co zrobić, aby zadbać o zdrowie mózgu

Zalecamy, abyś udał się na profesjonalną konsultację protetyczną. Protetyk słuchu przeprowadzi badanie słuchu.
W razie potrzeby pomoże wybrać i dopasować dobre aparaty słuchowe, które będą wspierać Twój mózg.

Znajdź najbliższy gabinet protetyki słuchu

 

-----------------------------------

i 1. Pichora-Fuller, M. K., Kramer, S. E., Eckert, M. A., Edwards, B., Hornsby, B. W., Humes, L. E., ... & Naylor, G. (2016). Hearing impairment and cognitive energy: The framework for understanding effortful listening (FUEL). Ear and Hearing, 37, 5S-27S. 2. (Rönnberg, J., Lunner, T., Zekveld, A., Sörqvist, P., Danielsson, H., Lyxell, B., ... & Rudner, M. (2013). The Ease of Language Understanding (ELU) model: theoretical, empirical, and clinical advances. Frontiers in systems neuroscience, 7, 31.) 3. Sharma, A., & Glick, H. (2016). Cross-modal re-organization in clinical populations with hearing loss. Brain sciences, 6(1), 4. 4. 1. Lin FR, Ferrucci L, An Y, et al. Association of hearing impairment with brain volume changes in older adults. NeuroImage. 2014;90:84-92. doi:10.1016/j.neuroimage.2013.12.059. Age-related hearing loss and cognitive decline—The potential mechanisms linking the two. Auris Nasus Larynx, 46(1), 1-9. 5. Lin FR, Ferrucci L, An Y, Goh JO, Doshi J, Metter EJ, et al. Association of hearing impairment with brain volume changes in older adults. Neuroimage 2014;90:84–92.

ii 1. Amieva, H., Ouvrard, C., Meillon, C., Rullier, L., & Dartigues, J. F. (2018). Death, depression, disability, and dementia associated with self-reported hearing problems: a 25-year study. The Journals of Gerontology: Series A, 73(10), 1383-1389. 2. Lin, F. R., & Ferrucci, L. (2012). Hearing loss and falls among older adults in the United States. Archives of internal medicine, 172(4), 369-371. 3. Lin, F. R., Metter, E. J., O’Brien, R. J., Resnick, S. M., Zonderman, A. B., & Ferrucci, L. (2011). Hearing loss and incident dementia. Archives of neurology, 68(2), 214-220. 4. 1. Livingston G, Sommerlad A, Orgeta V, et al. Dementia prevention, intervention, and care. The Lancet. 2017;390(10113):2673-2734. doi:10.1016/S0140-6736(17)31363-6

iii (Rönnberg, J., Lunner, T., Zekveld, A., Sörqvist, P., Danielsson, H., Lyxell, B., ... & Rudner, M. (2013). The Ease of Language Understanding (ELU) model: theoretical, empirical, and clinical advances. Frontiers in systems neuroscience, 7, 31.)

iv Amieva, H., Ouvrard, C., Meillon, C., Rullier, L., & Dartigues, J. F. (2018). Death, depression, disability, and dementia associated with self-reported hearing problems: a 25-year study. The Journals of Gerontology: Series A, 73(10), 1383-1389.

v Sharma, A., & Glick, H. (2016). Cross-modal re-organization in clinical populations with hearing loss. Brain sciences, 6(1), 4.

vi Lin FR, Ferrucci L, An Y, Goh JO, Doshi J, Metter EJ, et al. Association of hearing impairment with brain volume changes in older adults. Neuroimage 2014;90:84–92.

vii Uchida, Y., Sugiura, S., Nishita, Y., Saji, N., Sone, M., & Ueda, H. (2019). Age-related hearing loss and cognitive decline—The potential mechanisms linking the two. Auris Nasus Larynx, 46(1), 1-9.

viii Lin, F. R., Metter, E. J., O’Brien, R. J., Resnick, S. M., Zonderman, A. B., & Ferrucci, L. (2011). Hearing loss and incident dementia. Archives of neurology, 68(2), 214-220.