Dzieci
w wieku
szkolnym
(6-12 lat)

Rozpoczęcie nauki szkolnej przez dziecko to wielkie przeżycie dla całej rodziny. To fascynująca przygoda
w ciągle zmieniającym się otoczeniu, pełnym nowych ludzi. Ale sytuacja ta wymaga także umiejętności
koncentracji i osiągania wyników – nawet wtedy,
kiedy otoczenie dźwiękowe nie jest optymalnie.

Zawieranie przyjaźni, nauczanie i ocenianie

Dzieci w wieku szkolnym są stale oceniane, ale też jednocześnie oceniają same siebie. Sukcesy i porażki sprawiają, że czują się pewne siebie lub nie. To czas, w którym Twoje dziecko jest już w pełni świadome, że ma ubytek słuchu i może odczuwać wstyd z powodu noszenia aparatów słuchowych.

Zawieranie przyjaźni zaczyna nabierać dużego znaczenia a dzieci zaczynają porównywać się z rówieśnikami, bo kształtują swoją osobowość. Niektóre z dzieci mogą zostać ofiarami przemocy, a wtedy istnieje ryzyko, że Twoje dziecko nie będzie chciało nosić aparatów słuchowych, żeby jak najmniej zwracać na siebie uwagę.

Zaakceptuj odczucia
Przypomnij sobie własną reakcję emocjonalną, kiedy zdiagnozowano u Ciebie ubytek słuchu. Wysłuchaj co mówi i zaakceptuj co czuje Twoje dziecko. Zapewnij je, że ubytek słuchu nie jest przeszkodą w budowaniu dobrych relacji ani też w zdobywaniu wiedzy.

Uszanuj potrzebę prywatności
Wychowywanie dziecka z ubytkiem słuchu wymaga wzięcia tego pod uwaga w codziennym życiu rodziny. Twoje dziecko na tym etapie rozwoju potrzebuje prywatności – uszanuj to. Trzeba jednak pamiętać o tym, żeby dziecko dobrze słyszało, by móc reagować np. kiedy wołasz na obiad, czy podczas innych rodzinnych aktywności.

W sali lekcyjnej

Sala lekcyjna, w której wiele się dzieje i panuje hałas, to wymagające środowisko, w którym dziecko musi zrozumieć, co mówi nauczyciel i koncentrować się na nauce. Techniki przyjazne dzieciom mogą pomóc w czerpaniu radość z nauki i osiąganiu pełni możliwości Twojemu dziecku.

W okresie szkolnym dziecko mocno poszerza słownictwo, a jednocześnie opanowuje materiał ze wszystkich bieżących przedmiotów. A współczesna szkoła wymaga od dzieci umiejętności równoczesnego wykonywania wielu zadań.

Dzieci potrzebują wiedzieć, jak używać komputera, słuchać poleceń nauczyciela, by móc je wykonywać i wykonywać zadania w grupie. Uczestniczą też w sportowych oraz innych dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych. Dlatego bardzo ważne jest, żeby dziecko miało właściwe aparaty słuchowe.

EduMic - mikrofon opracowany specjalnie z myślą o nauce w sali lekcyjnej

EduMic to zdalny mikrofon przesyłający bezprzewodowo głos nauczyciela do aparatów słuchowych dziecka. To rozwiązanie doskonale sprawdzające się w głośnych salach lekcyjnych i na korytarzach, a także na boisku sportowym, gdy nauczyciel znajduje się w pewnej odległości od dziecka.

Dowiedz się więcej o EduMic

Dawaj dziecku nowe możliwości

Aparaty słuchowe
Sprawdź, czy Twoje dziecko potrafi samodzielnie dbać o aparaty słuchowe czyścić je oraz zmieniać ustawienia dedykowanych urządzeń. Przydzielenie dziecku tych obowiązków sprawia, że czuje się odpowiedzialne i zmniejsza ryzyko, że dziecko nie będzie chciało ich nosić.

Komunikacja
Upewnij się, że dziecko potrafi zadbać o swoje potrzeby słuchowe i nauki oraz potrafi sobie poradzić w razie pojawienia się problemów z komunikacją. Na tym etapie rozwoju dzieci nie lubią, kiedy cała uwaga jest skupiona na nich, żeby nie byli oceniani. Porozmawiaj z dzieckiem o tym w jaki sposób może poprosić o pomoc, tak żeby czuł się komfortowo w takich sytuacjach. Skorzystaj ze wskazówek dotyczących komunikowania się, żeby porozmawiać o dobrych sposobach na komunikację i zapewnieniu optymalnych warunków do słyszenia.

Gabinet protetyki słuchu
Podczas wizyty u protetyka słuchu , żeby włączyć dziecko w proces podejmowania decyzji dotyczących jego aparatów słuchowych, np. wybór koloru i akcesoriów, daj też dziecku możliwość, aby samo opowiedziało protetykowi o swoich odczuciach. Twoje dziecko najlepiej zna swoje potrzeby, uczucia i doświadczenia – niech ma świadomość, że o tym wiesz.

Kontakt z innymi
Bycie jedynym „odmiennym” dzieckiem w szkole nie jest łatwe. Teraz, kiedy Twoje dziecko częściej słucha tego co mówią rówieśnicy, a nie Ty, możesz wykorzystać to w pozytywny sposób. Spróbuj znaleźć nieformalną grupę dzieci z ubytkiem słuchu w waszej społeczności do której mogłoby z korzyścią dołączyć Twoje. Spytaj się protetyka słuchu o takie grupy.

Kliknij, żeby przeczytać o wsparciu dla rodziców

Kolejny etap: Nastolatki po dorosłość (12+)

Dorastając, dzieci z ubytkiem słuchu stają przed kolejnymi wyzwaniami na różnych etapach swojego życie. Od niemowlęctwa, poprzez wiek szkolny po okres nastoletni. Rozwój i nauka dzieci przebiega w różny sposób na przestrzeni czasu, potrzeby dzieci wymagają stałej weryfikacji. Wszystko to, czego dziecko się nauczyło i jak się postrzega przynosi nowe sposoby zachowania. Obserwuj dziecko, aby zapewnić mu właściwe wsparcie!

Kiedy dziecko staje się nastolatkiem, jest na drodze ku dorosłości i szybko się rozwija. Twoje dziecko może być niekiedy zagubione lub przytłoczone nową rolą i uczuciami. W tym okresie musisz powoli ograniczać swoją rolę, aby przygotować dziecko na dorosłość, kiedy będzie musiało sobie radzić z ubytkiem słuchu samodzielnie.

Dowiedz się więcej

  • Wychowywanie dziecka z ubytkiem słuchu.

    Jak znaleźć równowagę między ochroną a samodzielnością dziecka, aby mogło w pełni cieszyć się życiem.

  • Otoczenie i życie społeczne dziecka

    Słuch jest istotny dla rozwoju umiejętności społecznych i umiejętności komunikacji w różnych otoczeniach.

  • Dlaczego słuch dziecka jest tak ważny?

    Dziecko wykorzystuje słuch, aby uczyć się mówić, czytać i pisać oraz rozwijać umiejętności społeczne.

  • Aparaty słuchowe Oticon dla dzieci

    Dowiedz się więcej na temat rozwiązań w dziedzinie protetyki słuchu dla dzieci ze średnim, znacznym i głębokim ubytkiem słuchu.